Ubud/ Tempel / Nicks Pension

17 maart 2023 - Ubud, Indonesië

Op weg naar Ubud bezoeken we een tempel complexgelegen Pura Ulun Danu Bratan gelegen aan een prachtig meer. We mogen niet in de tempel zelf maar wel de tuinen bezoeken.

20230315_10341020230315_10481620230315_10423120230315_10415220230315_104048

Daarna wandelen we door rijstvelden die op de werelderfgoed lijst staat. Prachtige natuur en rijstvelden die we altijd op de plaatjes van Bali zien

20230315_12020620230315_12092720230315_121305

Na weer een heerlijke lunch reizen we af naar Nicks Pension.

20230315_143351

Onze huisjes liggen op terrassen dus het is heel wat klim werk. Mijn huisje is ruim en gunstig gelegen dicht bij de grote winkelstraat. We hebben geluk er wordt in de avond een Balinese dansvoorstelling in het restaurant gegeven.

20230315_203600https://ericascheepers.reislogger.nl/video/balinese-dansers.75327

De avond valt en dan zie ik deze mooie zonsondergang

20230315_190952

Voldaan en met een volle buik daal ik af naar mijn huisje en slaap als een roos in mijn koloniale hemelbed.

20230315_184534

Bali is een prachtig eiland, ik moet zeggen ik zou er best kunnen wonen. Het is kleurrijk met al de tempels en bloemen. Beetje toeristisch, maar dat moet je maar voor lief nemen. "Laura de fietstocht was fantastisch". Dwars door de rijstvelden en een bezoek aan een compound waar een complete familie woont. Opa, oma, kinderen kleinkinderen. Allen wonen samen vanaf geboorte tot de dood. Ze zijn helemaal zelf voorzienend. Het ziet er voor ons misschien heel primitief uit. Voor hen is het het paradijs. Ze zijn een met de natuur, gebruiken wat ze nodig hebben en geven dan alles weer terug aan de natuur. Iets waar wij zeker een voorbeeld aan kunnen nemen. Ze kweken honing van een héél speciaal soort de bij de Trigonabij. Deze bij is ongeveer zo groot als een mug en maakt een heel frisse honing. Die kregen we voorgeschoteld met heerlijk kokos gebak. De mensen van de compound vertellen met veel enthousiasme over hun manier leven en tonen elk gewas wat ze verbouwen. Gember, citroengras, ketoembar en nog veel meer. Van elk kruid krijg ik een stukje. Het ruikt allemaal heerlijk niet te vergelijken met wat wij in de supermarkt kopen. https://ericascheepers.reislogger.nl/video/compound-uitleg.75328

Helaas zijn mijn mede reizigers niet zo geduldig en dringen aan op vertrek. Dus rijden we verder dwars door rijstvelden en dorpen. Volgende stop is bij een boom die al meer dan 800 jaar oud is. De gids laat me zien dat je er dwars doorheen kunt lopen.

20230316_12104520230316_120735

We rijden verder over smalle en bochtige weggetjes. We worden regelmatig ingehaald door de vele scooters die hier rondrijden. In Indonesië rijden ze links dus het is echt oppassen geblazen. Opeens zie ik een troep witte reigers dus stop ik om deze nog even vast te leggen

20230316_123105 de rest van de groep is door gereden en ik moet nog even vaart maken om ze in te halen.

Uiteindelijk wordt er gestopt voor de lunch en leveren we onze fietsen weer in. De lunch bestaat zoals altijd uit heerlijke Indische gerechten. Daarna terug naar ons pension in Ubud. In de avond laat ik mijn vermoeide spieren heerlijk masseren en voel me weer als herboren. Nog even wat eten en na praten met mijn inmiddels vaste reisgenoot Roeland. Hij is een Belg en niet altijd goed te verstaan, maar we hebben het elke avond heel gezellig. De rest ligt allemaal rond 9 uur op bed.

De volgende ochtend weer vroeg opstaan want om 8.30 uur vertrekt de fastferry naar Lombok.

1. Ewout:
    17 maart 2023
    Bali oogt op de foto's ook wel anders dan Java, lijkt me echt heel erg mooi daar. Niet verkeerd zo'n hemelbed :)
  2. Hanneke Scheepers:
    20 maart 2023
    Je komt op mooie plekken Erica