Kalibaru

14 maart 2023 - Lovina, Indonesië

Na het vroege bezoek aan de Bromo komen we na een lange busreis aan in Kalibaru. We we verblijven in een koloniaal hotel tussen de koffie en kruidnagel plantage. Ooit aangelegd door een Nederlander.

20230312_104412

Hier kunnen we eindelijk een beetje uitrusten en genieten van de zon en het zwembad. Jammer genoeg is het maar voor 1 nacht. De volgende ochtend maken we nog een wandeling over de plantage. Waar we de kruiden kunnen proeven.

IMG-20230312-WA0014IMG-20230312-WA0020

IMG-20230312-WA0019

Daarna vertrekken we naar Ketapang onze laatste stop op Java. Ook hier is het weer een prachtig ressort.

20230313_08432420230312_165808

Verschillende van ons beklimmen nog de Iljen vulkaan. Dit is een zware tocht die steil omhoog en naar beneden gaat. Ik heb besloten niet mee te gaan. Uiteindelijk blijkt dat een juiste beslissing te zijn. Verschillende van mijn reisgenoten komen kompleet uitgeput terug. Ik ga Ketapang bezoeken op zoek naar sarong en kabaj. Helaas niet de juiste gevonden. Wel een stoffen winkel met de prachtigste stoffen. Heb me ingehouden en er niet een gekocht ;)) Dan gaan we naar de veerboot die ons naar Bali gaat brengen. Langs de boot zwemen jongens die vragen om je geld in het water te gooien zodat ze ze op kunnen duiken. Het is levensgevaarlijk.

20230313_133722 dan is het tabé Java.

20230313_134251

Binnen 1 uur zijn we op Bali en rijden we naar onze volgende bestemming Lovina. Bali is totaal anders geen moskeeën maar tempels. Met prachtige beelden van het Hindoeïsme en hun goden overal langs de kant van de weg

20230314_180936

Weg zijn de sluiers voor de vrouwen en de roep vanuit de moskeeën die sommige van ons echt op de zenuwen ging werken.

Weer zijn we in een prachtig ressort waar we de enige gasten zijn. Corona heeft hier hard toegeslagen. Voor 3 jaar lang zijn hier geen toeristen meer geweest. We worden dan ook met open armen ontvangen.

20230314_15160720230314_151525

20230314_151446

Voordat we het weten liggen we met ons allen in het zwembad. Hier verblijven we 2 nachten. Het is tijd om te shoppen. Samen met de 2 jongste dames Sabina en Esther gaan we op pad. Hier slaag ik dan eindelijk voor de sarong met een mooie kante kabaj, maar daar is het niet bij gebleven hoor!!! Ook hier merken we dat het toerisme nog lang niet opgang gekomen is. De mensen hebben het heel moeilijk en hopen dat er snel meer mensen naar het eiland zullen komen.

Morgen gaan we verder naar Ubud dan horen jullie weer van mij.

1. Jean:
    14 maart 2023
    Het is een land van contrasten he, maar wat bijzonder dat je beiden benoemd. Wat fijn dat je aan het genieten bent en je aankopen zijn geslaagd. Ik ben aan t mee genieten :)
  2. Laura:
    14 maart 2023
    Bewaar nog wat voor Ubud daar is het ook goed shoppen!
  3. Elizabeth:
    14 maart 2023
    What beautiful sites ! How I miss the tropical nature: the colors and the smells! Enjoy, here it is all still grey and cold !
  4. Irma:
    17 maart 2023
    Prachtig hoor! En ik ben natuurlijk benieuwd na je aankopen!😁
    Geniet ervan!